Bazowo w 5e inspiracja to swego rodzaju token, który można jednorazowo wydać aby otrzymać przewagę w rzucie (rzucamy 2 kostkami i wybieramy większy wynik). Normalnie gracze otrzymują ją w trakcie gry za dobre odgrywanie. Aby podkreślić charakter kampanii sposób otrzymywania inspiracji zostaje zastąpiony.
Podczas długiego odpoczynku oraz jednego dziennie krótkiego, jeden z bohaterów może rozpocząć opowieść. Najlepiej jeśli związana jest ona z jego przeszłością. Może to być coś osobistego, miejsce które widział, ciekawa postać którą spotkał. Wydarzenie może być z odległej przeszłości lub z ostatnich dni, ważne aby w ciekawy sposób mówiło coś o bohaterze gracza.
Po zakończonej historii (lub jeśli ma to sens w trakcie) inni gracze mogą zadawać pytania bohaterowi. Lepiej aby zadać jedno istotne pytanie niż kilka nie wnoszących nic do historii.
Po całej scenie gracz, który opowiadał historię oraz każdy który zadał pytanie otrzymuje inspirację, która pomoże bohaterom w przyszłych zmaganiach.
Nie ma większych zasad co do tego, który z graczy opowie historię. Ogólną zasadą jest to, że każdy gracz w danej sesji może opowiadać raz ale nie jest to sztywna reguła.